FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

Pietro Fittipaldi EXKLUZÍV INTERJÚ: „Állandó F1-es ülésért dolgozom!”

Hogy mit érzett ROMAIN GROSJEAN BALESETEKOR?? Látjuk még ŐT a FORMA-1-ben a Haasnál, vagy MÁSHOL? MIBEN JOBB az IndyCar az F1-nél? A legendás kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája, a Formula-1-ben tavaly debütált Pietro exkluzív interjúban mesélt nekünk, hogyan élte meg a mögöttünk hagyott időszakot.

A tavaly év egy nagy kihívás volt az embereknek, neked pedig különösen. Hogy érzed, számodra mi volt a legnagyobb próbatétel, és mi volt a legnagyobb siker 2020 során?

Igen, 2020 egy komoly teszt volt számomra. A legnagyobb kihívást egyértelműen a koronavírus, és a pandémiával kapcsolatos szigorítások jelentették. A családommal hosszú hetekig karanténban voltunk az Egyesült Államokban. Ez több szempontból próbára tett, de legalább annyi jó volt a dologban, hogy így legalább hosszabb ideig a családommal lehettem, ami egy normál év, egy versenyszezon közben sajnos elképzelhetetlen, legfeljebb a téli szünetben. Amint elkezdődött a versenyszezon, egyből visszatértem Európába. A Haas Formula 1-es csapatával elutaztam a versenyhétvégékre, illetve elkísértem az F3-ban versenyző testvéremet, Enzót. Az utazás viszont sokkal nehezebbé vált, gondoljunk csak a kötelező Covid tesztekre mielőtt belépnénk egy új országba, vagy a rengeteg plusz papírmunkára, amire korábban nem volt szükség. Az eredeti tervek szerint Japánban, a rangos Super Formula sorozatban versenyeztem volna, de sajnos a pandémia miatt ez a tervem meghiúsult. Nagyjából 9 hónapot töltöttem versenyzés nélkül, mielőtt egy F1-es autóba ülhettem volna. Ez nagyon kemény volt számomra, mivel egy normál év során maximum 2-3 hónapot kell kibírni versenyzés nélkül.

Jól tudjuk mi történt Romain Grosjeannal Bahreinben… Istennek hála, túlélte a balesetet, de mindez az F1-es bemutatkozásomat is jelentette, amit egy nagy sikernek tekintek. Két F1-es hétvégén is vezethettem, és a második versenyem, Abu Dhabiban különösen jól sikerült! A verseny során nagyon jó volt a tempóm, megelőztem Kevin Magnussent, és a többi pilótával is tudtam volna harcolni, ha nem jön egy kellemetlen motorhiba, ami miatt plusz egy alkalommal meg kellett látogatnom a boxutcát. Bár a végeredmény sajnos nem olyan lett, mint szerettem volna, a tempómmal így is elégedett lehetek.

A Haas F1-es csapatának tartalékversenyzője vagy. Pontosan mi a feladatod, és a munkád eredménye miként válik láthatóvá?

Így van, a Haas tartalékosa vagyok, ami annyit jelent, hogy minden versenyhétvégére elutazok a csapattal, és készenlétben állok arra az esetre, ha valamelyik pilótát helyettesítenem kell. Rengeteg időt töltök a szimulátorban, illetve, ha lehetőséget kapok, akkor a virtuális valóság mellett élesben is tesztelem a csapat autóját. Manapság az istállók tesztelési lehetőségei nagyon le van korlátozva, ezért töltöm időm jelentős részét szimulátorban. A feladatom, hogy a gyárban és az autóban egyaránt keményen dolgozzak, támogassam a csapatot, és készenlétben legyek, hogy számíthassanak rám.

Reméljük 2021 mindenkinek sokkal jobb lesz. Mik a terveid az idei évre?

Reményeim szerint 2021-ben a dolgok visszakerülnek a normál kerékvágásba. Csak remélni tudom, hogy a problémára hamarosan megtalálják a megoldást, akármi is legyen az. A sikerhez jobban kell kezelni a vírust, mint ahogy azt 2020-ban tettük. Nos, ami az én céljaimat illeti… Szeretnék újra versenyezni! Oké, részt vehettem két F1-es futamon is, de előtte 9 hónapig nem ülhettem versenyautóba. A legutóbbi szereplésem még 2020 legelején volt, az ázsiai F3-ban. Tehát most erőteljesen azon dolgozok, hogy újra versenyezhessek. De ettől még rajta tartom a szemem a királykategórián, az egy nagyszerű opció lenne számomra. Meg szeretném tartani a tartalékversenyzői státuszomat, ezzel is közel maradva a tűzhöz.

Az Indycar és az F1 közötti különbség állandóan viták tárgya. Te mindkét szériában versenyezhettél már a karriered során. Mit gondolsz erről az emlegetett különbségről, neked mik a személyes tapasztalataid, benyomásaid?

Szerencsés vagyok, mert mindkét szériában versenyezhettem, mindkét autót kipróbálhattam, ami azért a maga nemében eléggé különleges és ritka dolog. Alapvető különbség, hogy az Indycar az épített és az utcai pályák mellett oválokon is versenyez, míg az F1 csak az előbbi kettőn. A Formula 1-es autó könnyebb és gyorsabb, sokkal jobb a gyorsulása, na és persze sokkal nagyobb leszorítóerővel rendelkezik.

Viszont az Indycar végsebesség tekintetében verhetetlen. Az a sebesség… Őrületes! Az ovál pályákon a végsebesség 380 km/óra fölé is mehet, sokszor a körök átlagsebessége a 370-et is elérheti. Hihetetlen! Tehát az Indy végsebességben veri az F1-et, és hogy őszinte legyek, én nagyon szeretek az oválokon versenyezni. Hiába megyünk csak körbe-körbe, nagy az adrenalin, mert a sebesség extrém magas, az autók nagyon közel vannak egymáshoz, a fal pedig még közelebb… Szóval, nagyon kockázatos, de én ezért imádom! Ezzel szemben egy F1-es autónak jóval nagyobb a tapadása, emiatt jóval rövidebb féktávot lehet venni vele. A kanyarokon pedig olyan nagy tempót lehet átvinni, hogy az embernek szinte leszakad a feje. Jelentős eltérés még, hogy a tengerentúlon nehezebbek, ezáltal lomhábbak a versenyautók, így próbálnak extra védelmet nyújtani a pilótáknak, amit az oválok jelentette magasabb átlagsebesség megkövetel.

Az Amerikai Egyesült Államokban születtél, ott is élsz, de mégis brazil színekben versenyzel. Hogy érzed, brazil, vagy inkább amerikai vagy?

Miamiban születtem, mert a szüleim Brazíliából Amerikába költöztek. A versenyzői karrieremet is Floridában kezdtem meg, de brazil színekben versenyzek, mert a családom onnan származik… A szívem mélyén brazil vagyok!

Forrás: RaceVloggers.hu / Simon Krisztián

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.