FansBRANDS Forma 1 webáruház
FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

Mercedes sikerek nyomában – Mitől váltak a V6 éra királyává a németek?

A Forma-1-ben még nem tekintenek vissza olyan veretes hagyományokra, mint mondjuk a Scuderia Ferrari, a Williams, vagy a McLaren, de a jelenkor eredményességében már messze feléjük nőttek, és közben alig egy évtized alatt elképzelhetetlen magasságokba jutottak.

Régebben is láthattunk példát arra, amikor egy név és egy csapat leuralja a száguldó cirkuszt, de ennyire egyértelmű dominanciát tán még Michael Schumacher sem tudott bemutatni. Mindenkiben felmerül a kérdés: hogyan és miképp sikerült a német istállónak ilyen szintű erőfölényre szert tenni? Rengeteg találgatás és pletyka kering ezzel kapcsolatban, így megpróbáltuk a saját tapasztalatainkat is bevonva megválaszolni ezt a kérdést.

Kevésbé köztudott, de a Mercedesnek nem ez az első aranykora: 1954-55 már szerepeltek a Formula-1-ben, és Juan Manuel Fangio révén mindkét évben világbajnoki címet ünnepelhettek. Ilyen kezdés után talán nem túlzás azt írni, hogy az istálló genetikájában kódolva van a győzelem. Persze ez szigorúan a múlt…

Már 2009 előtt értek el sikereket motorbeszállítóként, de az igazi áttörést, és a Mercedes visszatérését a Brawn GP csapatának elsősége hozta el. A 2009-es egyéni és konstruktőri világbajnokság után – amelyben az általuk gyártott erőforrással a német márka is komoly szerepet játszott – a Brawn GP eladta a részvényeit a Forma-1-be visszatérni igyekvő Mercedesnek. Az újrakezdő istálló biztosra ment, és a fiatal, tehetséges Nico Rosberg mellé egy másik nagy visszatérőt, az ikonná érett Michael Schumachert ültették.

Első szezonjukban még nem voltak világbajnoki esélyeik, de már ekkor látszott a későbbi potenciál: mind Rosberg, mind Schumacher a felső középmezőnyben zárt, ami több mint biztató volt a későbbiekre nézve. Ugyan 2011 nem úgy sikerült, ahogy azt szerették volna (egyetlen dobogós helyezést sem könyvelhettek el Schumacherék), de a következő esztendőkben elindult valami: Rosberg Kínai Nagydíjon aratott első újkori Mercedes-es futamgyőzelme, de Schumacher emlékezetes monacói pole-ja, valamint az Európa Nagydíjon szerzett harmadik helyezése is azt mutatta, hogy jó irányba tartanak a csillagosok. 2012 a személyi összetételben is új hullámot hozott, ekkor érkezett a gárdához az a Niki Lauda, aki ügyvezetői jogkör nélkül is képes volt maradandót alkotni. 2013 a pályán és azon kívül is komoly megvillanás volt, Hamilton és Rosberg összesen három futamgyőzelmet pakolt össze, az egylet pedig a Scuderia Ferrarit megelőzve a második helyen végzett a konstruktőrök között.

Az osztrák világbajnok csábította át a McLaren-től Lewis Hamiltont, és Toto Wolff 2013-as érkezésében – vagyis a későbbi sikercsapat felállásában – is oroszlánrészt vállalt. A jó döntések és a jó háttér mellett azonban kimondva – kimondatlanul is nagyon fontos alapot rakott le a Michael Schumacher „vezette” szakmai stáb, Ross Brawnnal és Norbert Hauggal karöltve. Nélkülük talán sosem érte volna el a mindenki által ismert eredményeket az istálló.

A Schumacher brigád nem csupán a pályán futott nagyot, de az is a nekik volt köszönhető, hogy a Mercedes gyár addig nem látott mértékű befektetéssel támogatta a még csak bimbózó F1-es projektet. Egészen pontosan Michael járta ki a Daimlernél, hogy a gyári projekteket megszégyenítő infrastruktúra és emberi erőforrás épülhessen ki Brackleyben. A csapat stratégiája mindig is a vezető szakembergárda kiválasztása volt, és valószínűleg ezeknek a gyárban tevékenykedő szürke eminenciásoknak köszönhető az a tarolás, amit a Mercedes a V6-os korszak nyitánya óta bemutat.

A háttérben pénzt és paripát nem kímélve, szisztematikusan készültek a V6-os váltásra. A hétszeres világbajnok – aki már korábban átélt hasonló változást, és sikerrel vette az akadályokat – pedig mutatta az utat, az egyébként is kivételes képességű nemzetközi szakembergárda pedig tanulni és fejlődni vágyott. Véleményünk szerint ez a két dolog kellett ahhoz, hogy aztán az általuk alkotott autó volánja mögött Lewis Hamilton vezetésével a Mercedes rekordot rekordra halmozzon, és a hibrid korszak egyeduralkodójává váljon.

Írta: Tóth Krisztián Márk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.