Minden Forma-1 rajongó látja, hallja, tapasztalja, hogy a Mercedes istálló már szinte verhetetlen, és egyre inkább AZ. Ha veszünk egy nagy levegőt, és egy pillanatra elvonatkoztatunk Lewis Hamilton egyébként vitathatatlan klasszisától, akkor máris lehull a lepel, és választ kapunk a címben feltett kérdésre.
Az elmúlt futamok tapasztalatai, azok képe és eredményei nem sok jót vetítenek előre azok számára, akik egy kiegyensúlyozott és izgalmas 2020-as Forma-1 szezonban reménykedtek. Talán abban mindenki egyetért, hogy ez nem csupán a hatszoros világbajnoknak köszönhető: e sorok írójának semmi kétsége nincs afelől, hogy egy Max Verstappen vagy éppen Charles Leclerc is simán vb első lenne, ha helyet cserélne a brittel a W11-es volánja mögött.
A mai Formula-1-es autók genetikájában kódolva van a 70% technika + 30% ember leosztás, de a német istállónál gyakorta még erre a harminc egységre sincs szükség. Ez az a pont, ahol a Mercedes gigantikus előnyének bírálói már jönni is szoktak a kommentmezőkben igencsak népszerű elméletükkel: FIA maffia, csalás, a Mercedes irányítja a Nemzetközi Autósport Szövetséget, és stb…

Erre megint csak azt tudom mondani, hogy aki járt már valaha Forma-1 paddockban, látta működés közben az F1 mechanizmusát, az nagyon jól tudja, hogy a fentebb említett tézisek micsoda butaságfaktorral bírnak. Az FIA következetlenségével (ami a legtöbbször valóban kettős mércének tűnhet) lehet és kell is vitatkozni, ugyanakkor érdemes lenne már végre a téboly szemüvegét eldobva megvilágítani a kérdést: miért is ilyen jó a Mercedes (2019 … 2021, 2022) 2020-as autója?
Mindannyiunk számára közismert, hogy a hibrid korszak hajnalán az új autók tervezése és építése a Mercedesnek sikerült a legjobban, ez pedig egy olyan alap az adott éves fejlesztésekhez, ami után legjobb esetben is csak lohol a többi csapat.
Ha hiszitek, ha nem, a valódi ok a mérnöki munka és az elmúlt években felhalmozott minőségi tudás elegye – a tapasztalatokból és az intellektusból összegyúrt példátlan innováció.
Elég csak megpillantani az autót, hogy lássuk: minden eddiginél kiforrottabb aero megoldások jellemzik, amelynek eredménye 2019-hez képest egy hatékonyabb motor és fékhűtés, valamint aerodinamikai szempontból is erősebb csomag, kvázi a valaha volt legkisebb légellenállás a legnagyobb leszorítóerővel. A cél érdekében minden szemnek látható elemet ennek a három tényezőnek a szolgálatába állították, méghozzá sikeresen: a W11 az elődöket maghaladó teljesítmény leadására képes.

Azon kívül, hogy tavalyhoz képest sikerült tovább javítani az autó egyensúlyát, már az erőforrásból is jóval többet tudnak kinyerni, mint eddig bármikor, ezzel a németek pedig az utolsó olyan „gyenge pontjukat” is javították, ahol még foghatók lettek volna. Ez persze megint csak nem véletlen, sokkal inkább a tudatosan szervezett munka eredménye: a Mercedes motorrészlege 19-re lapot húzott, és új szakemberek bevonásával, új anyagokkal és eljárásokkal javította fel az idei motort, és egyúttal csiszolta tökélyre a 2020-as konstrukciót.
Hogy a tények ismeretében mit remélhetünk a következő szezonoktól, a szabályváltoztatásoktól, hogy milyen lehet majd a Mercedes 2021-es és 2022-es autója? A leírtakat összegezve gondolkodjatok csak el rajta…
Fotó: AFP