FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

Tervező a DAS rendszerről: „Az F1 mindig is erről szólt”

A barcelónai tesztidőszak alatt a Mercedes istálló valósággal sokkolta a riválisait a DAS (kettős tengelyű kormányzás) bevezetésével. Noha élesben még nem használhatták, az ellenfelek elismerését már így is kivívták. Most a rendszert megálmodó mérnök mesélt el róla pár műhelytitkot.

John Owen elárulta, hogy tulajdonképp nem is a DAS volt az eredeti ötlet, ez sikerült belőle:

„Bár friss ötletek már nem nagyon vannak, azért a sok-sok korábbi megoldásból mégiscsak ki lehet alakítani valami olyat, amiből végül újdonság születik. Egy teljesen más dologból kifolyólag jött az ihlet, egy korábbi megoldás alapján, amit már használtunk az autónkon, csak nem igazán vált be.

Ahogy megalkottuk a DAS-t, már jöttek is a reakciók, hogy ez így nem szabályos, és stb… Azonban minél alaposabban vizsgálják, annál egyértelműbb, hogy teljességgel megfelel a szabályzatnak. Ilyenkor aztán erőt vesz a riválisokon a pánik, és elkezdenek gyanúsítgatni mindent és mindenkit. A Forma-1-ben ez mindig is így működött.

Mielőtt megterveztük a DAS-t, annak a lehetőségét vizsgáltuk meg, hogy egyáltalán szabad-e ilyet csinálnunk. Mivel a szabályok konkrétan nem mondták ki, hogy nem lehet ilyen megoldást alkalmazni, ez pedig meglepett bennünket. Sokat mérlegeltük, hogy vajon az ellenfeleink hogyan állnak ehhez a kérdéshez, és végül belevágtunk. Úgy építettük meg a kettős tengelyű kormányzást, hogy az kikezdhetetlen legyen.” – írta le a folyamatot Owen.

Írta: Tóth Krisztián Márk

Fotó: Autoracing