A kétezres évek elején tevékenykedő egyik legkisebb csapatból nőtte ki magát, a ma már a középmezőnyhöz tartozó olasz kis csapat, a Toro Rosso. A Red Bull Racing második számú csapata amolyan ugródeszkaként funkcionál a csapat pilótanevelő programjában pallérozódó tehetségek számára. Lássuk hogyan is szerepelnek a királykategóriában.

A Scuderia Toro Rosso a méltán ismert Red Bull Racing fiókcsapataként működik, mely 2006 óta van jelen a bajnokságban. Az olaszországi székhelyű csapat jelenleg Gerhard Berger tulajdonában van miután Paul Stoddart 2005 végén eladta megmaradt érdekeltségét a Minardinál. A csapat első és eddigi egyetlen futamgyőzelmét a 2008-as olasz nagydíjon szerezte Sebastian Vettel. Abban az évben érték el legjobb világbajnoki helyezésüket is, hatodik helyen végeztek a konstruktőrök között, megelőzve az anyacég első számú csapatát is.

2006-os szezon

2006-ban a Scuderia Toro Rosso két versenyzője az olasz Vitantonio Liuzzi és az amerikai Scott Speed voltak. Csapatfőnöke az osztrák Franz Tost, egy ideig a Williams-BMW-nél dolgozott. 2006-ban egyedül használtak 10-hengeres motort, melyeknek azonban le kellett fogni a teljesítményét. Az eredeti elképzelés szerint Squadra Toro Rosso lett volna a nevük, de végül az autósport hagyományaihoz jobban illő Scuderia mellett döntöttek. A csapat 2006-os pályafutásának fénypontja az amerikai nagydíj volt, amikor Liuzzi a nyolcadik helyen ért célba Nico Rosberg előtt.

Scott Speed az első Toro Rosso volánja mögött
Scott Speed az első Toro Rosso volánja mögött

2007-es szezon

A 2007-es évadtól minden csapat egységesen a Bridgestone gumiabroncsokat kezdte használni, mely gumik terén a csapatok közötti esélyegyenlőséghez vezetett. Ezenkívül a 10-hengeres Cosworth-motorok helyett már a Ferrari V8-asait használják. A Red Bull Racing Team ezeket a motorokat használta 2006-ban, de 2007-ben a világbajnok Renault motorjait szerette volna alkalmazni.

A szezon elején Vitantonio Liuzzi és Scott Speed képviselték a Toro Rosso csapatát, azonban augusztus 31.-én bejelentették, hogy a magyar nagydíjon Scott Speed helyett a BMW Sauber tesztpilótája, Sebastian Vettel fogja vezetni az autót. A kínai nagydíjon érte el a csapat történetének legjobb eredményét, ugyanis Vettel a 4., míg Liuzzi a 6. helyet szerezte meg, így tehát a Toro Rosso 8 ponttal távozhatott a versenyről.

Sebastian Vettel és Vitantonio Liuzzi a 2007-es Kínai nagydíjon
Sebastian Vettel és Vitantonio Liuzzi a 2007-es Kínai nagydíjon

2008-as szezon

2007 augusztusában ismertté vált, hogy a 2008-ban Liuzzi távozik és Vettel mellé a francia Sébastien Bourdais szerződik csapattársnak. Az nyitófutamon Vettel és Bourdais is kiesett, de utóbbi teljesítette a versenytáv 90%-át így a 7. helyen értékelhető volt az eredménye, amellyel 2 pontot szerzett a csapatnak. A csapat 2008-as konstrukcióját, az STR3-at csak Monacóban használhatták először, miután Bourdais a prototípust a barcelonai teszten összetörte. Az edzéseken még nem volt tapasztalható látványos előrelépés, sőt az esős versenyen Bourdais már az első körökben kiesett. Vettel viszont hibátlanul vezetett, és miután az előtte haladó Sutil és Räikkönen összeütköztek, az 5. helyen ért célba, megszerezve ezzel első 2008-as pontjait.

A Toro Rosso 2008-as autója, az STR3
A Toro Rosso 2008-as autója, az STR3

A belga nagydíjon Bourdais a 9. és Vettel a 10. helyről vághatott neki a 44 körös versenynek. Az első kerékcserék és üzemanyag-felvételek közepette érdemi változás nem történt, maradt a Räikkönen-Hamilton-Massa-Alonso-Sébastien Bourdais Robert Kubica összetételű vezetőhatos. Ugyanez volt a sorrend “félidőben”, a 22. kör teljesítését követően is. A helyzet mit sem változott a folytatásban, az izgalmat egyharmaddal a vége előtt leginkább az jelentette, hogy elkezdtek sűrűsödni az esőt ígérő felhők a versenyzők feje felett, a kisebb módosulást pedig az, hogy a hatodik pozíciót Kubicától Sebastian Vettel vette át.

A 43. körben Räikkönen a falnak csapódott, feladta a versenyt, ezzel Vettel feljött az 5. helyre. Sébastien Bourdais a 3. volt ekkor, de a dobogós pozíció nem tartott sokáig mivel Nick Heidfeld körrel a cél előtt kigurult egy gyors gumicserére és körbeautózta az élbolyt. Sébastien Bourdais a 7. helyen futott be Vettel pedig az 5. helyet szerezte meg.

A "nagy" csapat előtt a 2008-as Olasz nagydíjon
A “nagy” csapat előtt a 2008-as Olasz nagydíjon

Az olasz nagydíj időmérő edzésén hatalmas eső fogadta a mezőnyt, ahol Vettel megszerezte élete első Formula–1-es pole-pozícióját. Ezzel ő lett a Formula–1 történetének legfiatalabb pole-pozíciót birtokló pilótája. A versenyen a mezőny a biztonsági autó mögül rajtolt el, Sébastien Bourdais a rajtrácson ragadt, csak a bokszutcában tudták beindítani autóját, hogy a mezőny után tudjon eredni.

A biztonsági autó a második kör végéig kinn is maradt. Amikor végre elindultak, Vettel megtartotta első helyét, és Kovalainennel szemben növelni is tudta előnyét. A versenyt végül – végig vezetve –, több, mint 10 másodperces előnnyel nyerte a finn pilóta előtt, ezzel a Formula–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, 21 évesen és 74 naposan.

Az olasz csapat első győzelme - Sebastian Vettel 2008, Monza
Az olasz csapat első győzelme – Sebastian Vettel 2008, Monza

A Ferrarit leszámítva a Toro Rosso volt az első olasz csapat, amely futamot nyert az 1957-es német nagydíj óta, amit Juan Manuel Fangio nyert meg egy Maseratival. A 2008-as szezonzáró, esős brazil nagydíjon Vettel néhány körrel a verseny vége előtt előzte meg az 5. helyért Lewis Hamiltont, akinek az 5. helyet kellett megszereznie a világbajnoki címért. Végül mindketten megelőzték a száraz pályás gumikon, lassan haladó Timo Glockot, és ezzel Hamilton világbajnok lett.A Toro Rosso 39 pontjával kilépett a sereghajtók közül és 6. lett a konstruktőri világbajnokságban, megelőzve a Red Bullt is.

2009-es szezon

Vettel távozása után a csapatnál a Red Bull tesztpilótája, Sebastian Buemi kapott lehetőséget a szereplésre. A csapat tavalyi pilótáját Sébastien Bourdais-t július 16-án kirúgták a csapatból gyenge szereplése miatt. Helyére a spanyol Jaime Alguersuari ülhetett be, aki a magyar nagydíjon a 15. helyet szerezte meg, megelőzve csapattársát. Ebben az évben a legjobb helyezést Sebastian Buemi érte el 7. helyet szerezve a brazil nagydíjon.

A csapat két pilótája a 2009-es szezonban: Sébastien Bourdais és Sébastien Buemi
A csapat két pilótája a 2009-es szezonban: Sébastien Bourdais és Sébastien Buemi

2010-től napjainkig

Ami elmondható, hogy a csapat versenyszínvonala 2010-óta egyáltalán nem romlott, sőt évről évre jobban teljesítenek a Toro Rosso versenyzői. A csapat 2013-ig a Ferrari V8-as motorjait használta, 2014-ben viszont már a Renault V6-os motorjaira váltottak, amelyet 2016 kivételével, azóta is használnak. Az utóbbi évek legjobb helyezését Max Verstappen szerezte 2015-ben az amerikai nagydíjon, melyen 4. helyet szerzett a Toro Rosso csapatának. Hasonló helyezést csak Carlos Sainz Jr szerzett a csapatnak a 2017-es szingapúri nagydíjon, ahol a 4. helyet foglalta el épphogy lecsúszva a dobogóról.

Carlos Sainz a gyönyörű STR12 volánja mögött
Carlos Sainz a gyönyörű STR12 volánja mögött
avatar
  Subscribe  
Visszajelzés