FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

Amerikai nagydíj – amit tudni érdemes a futamról

Ezen a hétvégén Amerikába látogat a Forma1 mezőnye, egészen pontosan a texasi Austinba.
A pályát kifejezetten a száguldó cirkusznak építették, és jó néhány F1 pálya kanyarjaiból merített ötletet a tervező Hermann Tilke.
Nézzünk néhány érdekes adatot erről a remek pályáról.

Amerikai nagydíj

Circuit of the Americas – Austin

A pálya hossza 5516 méter, melyen összesen 20 kanyar kapott helyet. A sok kanyar miatt egy kör teljesítése alatt a pilóták 66 sebességváltást eszközölnek, ami még Forma1-es mércével mérve is magas. A pálya 59% százalékát padlógázon teljesítik a pilóták, aminek következtében egy kör átlagsebessége 208 km/h.

Az austini pálya már a 10. amerikai helyszín a Forma1 történetében, de ez az első olyan pálya Amerikában, amit kifejezetten a Forma1 számára építettek meg. 2012-es debütálása óta rendszeres részét képezi a versenynaptárnak.

Az austini pálya madártávlatból
Az austini pálya madártávlatból

Az eklektikus pályán található kanyarok között vannak gyorsabb fordulók, mint Spa-Francorchamps-ben, de több olyan kanyart is találunk, amik lassabbak, mint a Hungaroringen találhatóak. Ez a kombináció nagy kihívást jelen mind a mérnökök-, mind a pilóták számára.

A kulcskanyar az 1. kanyar

A rajtól az első kanyar csúcspontjáig folyamatosan emelkedik a pálya, amely lehetővé teszi, hogy a versenyzők nagyon későn fékezzenek. Pont az emelkedés miatt szinte vakon mennek bele ebbe a kanyarba a pilóták, ezután fontos a jó kigyorsítás a következő gyors szakaszra. Kiváló hely ez az előzésre – bár az elmúlt években sokaknak meggyűlt a baja az 1. kanyarral.

Az első kanyar a 2013-as futamon a rajtot követően
Az első kanyar a 2013-as futamon a rajtot követően

A legtöbb győzelem: Lewis Hamilton

Lewis Hamilton rengeteg időt tölt Amerikában, és ez látszik is a teljesítményén. Talán nem véletlen, hogy  a jelenlegi mezőnyből senki sem tud több győzelmet felmutatni nála – 5-ször diadalmaskodott a tengerentúlon. Még 2007-ben nyert először a McLaren-nel Indianapolisban, az elmúlt három évben pedig nem talált legyőzőre Austinban.

Lewis Hamilton az Amerikai nagydíjon
Lewis Hamilton az Amerikai nagydíjon

Esetleges hétvégi győzelmével ő lehetne a legsikeresebb pilóta az Amerikei nagydíjak történetében. Michael Schumacher mellett áll 5 győzelemmel, egy hatodik elsőség azt jelentené, hogy megelőzné a német legendát e tekintetben.

A Ferrari még nem nyert Texasban

Ugyan a maranellóiak a legsikeresebbek az Amerikai nagydíjakon, 9 győzelmükből egyet sem Austinban szereztek. Dominálták a versenyeket a kétezres évek elején Indianapolisban, de Texasban a 3. hely a legjobb amit elértek. Ezzel ellentétben a Mercedes az elmúlt 5 futamból négyet megnyert itt, érdekes csatát várható a hétvégén a két csapat között. Még a bajnokság is eldőlhet ezen a hétvégén.

A Ferrarinak még nem sikerült futamot nyernie Asutinban
A Ferrarinak még nem sikerült futamot nyernie Asutinban

Újonc a pályán

A Toro Rosso újoncot avat a hétvégén. Carlos Sainz a Renault-hoz igazolt és a hétvégén már új csapata színeiben bizonyíthat, helyére visszatér az olasz istállóhoz Daniil Kvyat. A csapat másik pilótája Pierre Gasly sem áll rajthoz a hétvégén, ugyanis a Super Formula futamára koncentrál, így az ő helyére ugrik be az új zélandi Brendon Hartley. 33 éve nem volt új zélandi pilóta a Forma1 rajtrácsán, utoljára Mike Thackwell versenyzett új zélandi színekben 1984-ben.

Brendon Hartley
Brendon Hartley

A hétvége menetrendje

1. szabadedzés: péntek 17:00
2. szabadedzés: péntek 21:00
3. szabadedzés: szombat 18:00
Időmérő edzés: szombat 23:00
Futam: vasárnap 21:00

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.