Női pilóták a Forma1-ben? Igen!
Nőnap alkalmából összeszedtük azokat a női Forma1-es versenyzőket, akik rész vettek világbajnokságon.
Ez a bejegyzés most róluk szól.
A Forma 1 történetében eddig összesen 5 női versenyző volt,
bár ebből csak ketten jutottak el odáig, hogy rajthoz is álljanak egy-egy futamon.
Női pilóták a száguldó cirkuszban, de kik is ők?
A női pilóták közül első, aki szerepet kapott a száguldó cirkuszban az nem más, mint az olasz Maria Teresa de Filippis, akit az 1958 és 1959-es szezonban 5 versenyre is beneveztek. Az öt versenyből 3 futamon el is indult, a legjobb helyezése egy 10. hely volt az 1958-as Belga nagydíjon.
A következő Francia nagydíjon nem engedték indulni, a verseny igazgatója megtagadta a részvételét. A karrierje a Monacói nagydíjon ért véget a következő évben.

Ezután 15 évig női pilóták nélkül rendezték a futamokat, egészen addig amíg 1974-ben egy másik olasz hölgy Lella Lombardi meg nem érkezett a királykategóriába.
Őt 17 versenyre nevezték a száguldó cirkuszba és 12 versenyen rajthoz is állt, a legjobb eredménye egy 6. hely, amit az 1975-ös Spanyol nagydíjon ért el. Mivel a versenyt a teljes versenytáv háromnegyede után leintették csak fél pontot kapott a 6. helyezésért. Ő lett az első női pilóta, aki pontot szerzett a Forma1-ben. (A mai napig ő az egyetlen.)

1976-ban a brit Divina Galica megpróbált kvalifikálni a Brit nagydíjra. Ez volt az első nagydíj, ahol több női versenyzőt is neveztek (Lombardi és Galica), de egyiküknek sem sikerült kvalifikálni a versenyre.

1980-ban a dél-afrikai Desiré Wilson próbált meg kvalifikálni a Brit nagydíjra, de nem járt sikerrel. Ugyanebben az évben ő volt az első (és máig az egyetlen) nő, aki forma autóval futamot tudott nyerni.
Mindez a British Aurora F1 szériában történt. Elismerésül a mai napig Wilson nevét viseli az egyik lelátó Brand Hatch versenypályán.

Az utólsó női pilóta, aki a Forma1-ben próbált versenyezni az olasz Giovanni Amati volt 1992-ben. Megpróbált kvalifikálni a versenyre, de nem sikerült neki.

Női Tesztpilóták
Néhány női pilótának lehetősége nyílt az utóbbi időben, hogy egy-egy alkalommal Forma1-es autót teszteljen.
Az InyCar pilóta Sarah Fisher kipróbálhatta a McLaren autóját a 2002-es Amerikai nagydíjon, Katherine Legge pedig a Minardit tesztelhette 2005-ben.

De vannak női pilóták, akiket Forma1-es csapat szerződtetett teszteléshez és fejlesztéshez.
2012-ben a Williams szerződtette Susie Wolff-ot, mint tesztpilóta, María de Villota pedig a Marussia tesztpilótája volt egészen 2012-ig, amikor is tragikus baleset következtében meghalt.

2014-ben a Sauber szerződtette a Simona de Silvestro-t az IndyCar pilótát, azzal a szándékkal, hogy 2015-ben náluk fog versenyezni. A Lotus 2015-ben szerződött le Carmen Jordá-val. Egyiküknek sem sikerült futamon indulni.

2014-ben Susie Wolff részt vett a Német nagydíjon, kettő szabadedzésen is vezethette a Williams-t . Bár a futamon nem indult, ezzel is 22 év után ő lett az első női pilóta, aki szerepet kapott a száguldó cirkuszban, Giovanni Amati 1992-es próbálkozása óta.
Wolff 2015-ben vonult vissza, futamon nem indult.

A legutolsó nő, aki tűzközelbe került Tatiana Calderón, akit a Sauber igazolt le tesztpilótának a 2017-es szezonra. Neki vajon sikerül futamon indulnia?
Boldog Nőnapot kívánunk minden kedves hölgynek! 🙂
forrás: wikipédia