FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

A versenyzők a Forma1 előtt és után

A Forma1 a formaautózás csúcsa, a királykategória. Nézzük most meg, honnan érkeznek a pilóták a királykategóriába,
milyen utat járnak be, amíg elérkeznek oda, ahova minden autóversenyző vágyakozik.

A Forma1 előtt

A legtöbb Formula–1-es versenyző a gokartozással kezdi versenyzői pályafutását. Ezután általában versenyzőiskolába iratkoznak, vagy valamilyen európai Formula szériában indulnak.

Ilyen például Formula Ford, Formula Renault, Formula–3, vagy a Forma 2 ( régebben GP2). Az utóbbi sorozat 2005-ben indult, és az eddigi világbajnokai majdnem mind megfordultak a Formula–1-ben, csak hogy néhányat említsünk Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean. A Forma 2 előtt a Formula–3000 volt az F1-be jutás előtti legjelentősebb versenysorozat, ami az 1984-ben megszűnt Formula–2-t váltotta fel.

A Formula–1 eddigi történelmében csak két világbajnok, Lewis Hamilton és Nico Rosberg nyert világbajnoki címet a “Formula–1 előszobájában”, a GP2-ben is.

Nico Rosberg és Lewis Hamilton még a Forma1 előtt
Nico Rosberg és Lewis Hamilton még a Forma1 előtt

Egy másik népszerű sorozat a Brit Formula–3, melyen keresztül sokáig jó eséllyel be lehetett kerülni a Formula–1-be. Nigel Mansell, Ayrton Senna és Mika Häkkinen is versenyzett ebben a bajnokságban. 1998-ban saját versenysorozatot indított Spanyolországban a Nissan, amelynek 1999-ben Fernando Alonso lett a bajnoka. A kategória szerepét 2005-től a World Series by Renault vette át, ennek első bajnoka Robert Kubica volt.

Ayrton Senna és Martin Brundle a Brit Formula 3-ban
Ayrton Senna és Martin Brundle a Brit Formula 3-ban

Európán kívüli bajnokságok is akadnak a palettán

Ázsiában szintén működnek hasonló versenysorozatok, a GP2 Ázsia, a japán Formula-3000-ként is emlegetett Formula–Nippon és a Japán Formula–3. Utóbbiakban versenyzett például Eddie Irvine.

Egyes versenyzők amerikai bajnokságokban indultak a Formula–1 előtt, például Mario Andretti, Jacques Villeneuve, Juan Pablo Montoya és Sébastien Bourdais. Néhányan a versenyzés más szakágaiból jutottak az F1-be: Damon Hill motor-, Michael Schumacher sportautóversenyeken vett részt F1-es pályafutása előtt.

Juan Pablo Montoya 2000-ben a CART bajnokságban
Juan Pablo Montoya 2000-ben a CART bajnokságban

Mára minden Formula–1-es csapat felismerte a versenyzőképzés jelentőségét, és többen utánpótlás-nevelő programot működtetnek. A McLaren saját nevelésű versenyzője Lewis Hamilton, ifjabb Nelson Piquet pedig pedig a Renault felügyelete alatt készült föl a Formula–1-re.

Hozzájuk csatlakozott a Red Bull és a Ferrari is, amely saját pilótanevelő programot indított. Ahhoz, hogy valaki a Formula–1-ben versenyezhessen, rendelkeznie kell a szuperlicenccel, amelyet az FIA ad ki.

Red Bull pilótaprogram résztvevői
Red Bull pilótaprogram résztvevői

Élet a Forma1 után

A legtöbb versenyző manapság harmincas évei közepén-végén fejezi be a pályafutását, bár az ötvenes években nem voltak ritkák a negyven, ötvenéves versenyzők sem. A legnépszerűbb versenysorozat az F1 után a Német Túraautó-bajnokság (DTM), itt versenyzett például Mika Häkkinen, Jean Alesi és Ralf Schumacher.

Mika Hakkinen a DTM-ben
Mika Hakkinen a DTM-ben

Az amerikai sorozatok is vonzóak a korábbi Formula–1-es versenyzők számára, Juan Pablo Montoya és Jacques Villeneuve a NASCAR-ban, Nigel Mansell és Emerson Fittipaldi az IndyCar-ban folytatta a versenyzést.

Pályafutásuk befejeztével néhányan Formula–1-es csapatot alapítottak, például Jackie Stewart és Alain Prost. (Graham Hill és Emerson Fittipaldi még aktív versenyzőként működtetett saját csapatot a Formula–1-ben.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.