FansBRANDS VIP Tagság
Forma 1 VIP Tagság
Forma 1 futamértesítő

Lewis Hamilton a REKORDOK KAPUJÁBAN – Kiteljesülés a Mercedessel

Nem tekintettek rá mindig csodagyerekként, de ő tudta, hogy egy nap Forma-1-es versenyző válik majd belőle. Ma már szinte biztosra vehető, hogy rövid időn belül teljesen újraírja mindazt, amit a sportágról tudunk, és gondolunk.

Ha egy kapu bezáródik, másik kettő nyílik ki helyette. Visszatekintve pont így lehet a legjobban jellemezni Hamilton Mercedeshez történt átigazolását. A brit érkezése előtti években az istálló még csak jó erős középcsapatnak számított, ám a végleg visszavonuló Michael Schumacher olyan örökséget hagyott maga után, amelyben kódolva volt a siker (ezt sokan elfelejtik számításba venni akkor, mikor Hamilton teljesítményét értékelik). Viszont egy autó önmagában még nem nyer világbajnokságokat, a győzelemhez nyilvánvalóan letéteményesekre is szükség van.

És Hamilton remek partnernek bizonyult ebben: már az első Mercedesnél töltött évében a közvetlen élmezőnybe lőtte a német istállót. A Magyar Nagydíjon futamgyőzelmet könyvelt el a csapattal, az esztendő végén pedig a gárda addigi legjobb eredményeként aktuális csapattársát (Nico Rosberg) is maga mögé utasítva a világbajnoki pontverseny negyedik helyére kormányozta az ezüstnyilat. De az igazi tarolás csak ezután következett…

2014 valódi fordulópontnak bizonyult, és nem csupán Hamilton karrierében. A száguldó cirkusz komoly vérátömlesztésen esett át, beköszöntött a hibrid-éra, amelynek feltételrendszerével legjobban a csillagosok tudtak azonosulni. Már az előszezoni teszteken világosan látszott, hogy a Mercedes „talált valamit”, az istálló autói gyorsak voltak és megbízhatók. Hogy mennyire, azt az éles szezonban mutatott demoralizáló fölény tette egyértelművé: Lewis Hamilton tizenegy győzelemmel, hét pole pozícióval, 67 pontos különbséggel fölényesen megnyerte a világbajnokságot, a csapat pedig elképesztő előnnyel lett a legjobb a konstruktőrök között.

Ha 2014-et erős évnek neveztük, akkor 2015-öt nyugodtan illethetjük a brutális jelzővel. A szezon során Hamilton csupán két alkalommal maradt le a dobogóról, és tíz győzelmet, valamint tizenegy időmérős elsőséget szerezve újabb vb-t nyert. Nico Rosberget ezúttal is statiszta szerepre kárhoztatta, az istálló pedig újabb konstruktőri sikert ünnepelhetett.

A következő esztendő is a Mercedes tündökléséről szólt, ám a téli szünet után egy megújult Nico Rosberg húzott kesztyűt Hamilton ellen. A német pilóta az előző években tapasztalt „gyengeségét” levetkőzve azzal a fegyverrel támadt brit csapattársára, amivel Hamilton oly sokszor legyőzte őt. A brit ugyan ismételten hozta az évi tíz győzelmes átlagát, ám Rosberg összességében kiegyensúlyozottabb formát mutatott, és a döntő helyzetekből ezúttal jobban jött ki riválisánál. Nico hatalmas munkát fektetett kollégája legyőzésébe, és ez az energia megtérült, hiszen az átkot megtörve – ha rettentő éles csatában is – képes volt világbajnokságot nyerni ellene.

2017-re nagy változás állt be a Mercedes életében: az előző esztendő világbajnoki hadjárata után meglepő hirtelenséggel visszavonuló Rosberg helyére Valtteri Bottast kapta meg Hamilton csapattársként. Ám Bottas személyében sokkal inkább másodhegedűst, mint kihívót tisztelhetünk, ezt pedig a 44-es rajtszámú versenyző köszönte szépen, és helyreállította a világ rendjét: kilenc győzelemmel, tizenegy pole pozícióval, tizenhét dobogós helyezéssel újból világbajnokságot nyert, immáron a negyediket. Közben a vonatkozó rekordok is szépen gyarapodtak, Hamilton olyan sportembereket ért be, vagy előzött meg a világbajnoki sikerek tekintetében, mint Sebastian Vettel, vagy Ayrton Senna.

2018-ban tovább folytatódott az észvesztő Hamilton dominancia. Tizenegy pole, tizenegy győzelem, tizenhét dobogós helyezés mellett aktuális csapattársát 161, legfőbb ellenfelét, a Ferraris Sebastian Vettelt pedig 88 ponttal hagyta állva. Ötödik világbajnokságát, a folyamatos rekordjavításokat, a csapategységet, a technikai különbségeket és a fölényét látva ekkor már sokakban felvetődött, hogy ha ezen az úton halad tovább, akkor még Michael Schumacher megdönthetetlennek hitt rekordjait is túlszárnyalhatja majd.

2019-ben már szinte minden versenyhétvége arról szólt, hogy ha Lewis Hamilton valahol pályára gurul, akkor valamilyen rekordot átad a múltnak. Természetesen legtöbbször a Michael Schumacher ilyen-olyan csúcsainak megdöntögetése volt az elsőszámú téma a brittel kapcsolatban, de „Hammer Time” ebben az évben is hibátlanul tette a dolgát. Senkitől és semmitől nem veszélyeztetve, gép módjára nyerte a futamokat, és a tizenegy győzelem újfent azt jelentette, hogy Bottasra ismét hatalmas zakót kap, ő pedig világbajnokságot nyer. A formáját látva már a világsajtóban is napi teret nyert az összehasonlítgatás: Hamilton, avagy Schumacher (volt, lesz, marad…) a világ legeredményesebb és legjobb Formula-1-es pilótája?

2020 sok tekintetben kuriózumként fog bevonulni a sporttörténelembe, de ezeken a lapokon már az is szerepel, hogy Lewis Hamilton utolérte Schumacher bevehetetlennek tűnt rekordját. Hogy sikerül-e neki „átlépni” az epikus eredménysorral büszkélkedő német ikont, az még kérdéses: ez függ a szabályváltoztatások kimenetelétől, de a fentebb taglaltak ismeretében, na meg ép ész birtokában nem igazán érdemes fogadni ellene.

Írta: Tóth Krisztián Márk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.