Sebastian Vettel – „A négyszeres világbajnok”

Rengeteg kitűnő pilóta tűnt fel az elmúlt évek alatt a Forma1-ben, de közülük is az egyik legkiemelkedőbb a Ferrari négyszeres német világbajnoka, Sebastian Vettel. Idézzük most fel, hogyan is került be a Forma1 körforgásába, és milyen utat járt be eddigi karrierje alatt.

 

Sebastian Vettel pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte, jelenleg a Ferrari Formula–1-es csapat tagja. 2008-ban az olasz nagydíjon a pole-pozíció megszerzésével a legfiatalabb időmérő-győztes, és a nagydíj megnyerésével pedig a Formula–1 minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett, egészen a 2016-os spanyol nagydíjig, amikor is Max Verstappen megfosztotta rekordjától.

A Formula-1 előtt

Sebastian Vettel is rendkívüli tapasztalatokat szerzett mielőtt bele vágott volna a Formula-1 világába. Első sikerét 1995-ben nyolcévesen gokarttal szerezte, tizenöt éves koráig különböző bajnokságokat nyert meg, 2001-ben junior Európa-bajnok lett. 2003-ban váltott Formula-autókra, és a német BMW-kupa pontversenyében a második helyezést érte el. 2005-ben a Formula–3 Euroszériában az ötödik helyen végzett, ahol ötször annyi pontot szerzett, mint csapattársa, de futamot nem tudott nyerni. Ez nagyban köszönhető volt Lewis Hamilton dominanciájának, aki akkoriban szintén ott versenyzett. Ennek ellenére Vettel lett az év újonca cím birtokosa.

Az ifjú Sebastian Vettel és példaképe Michael Schumacher 1999-ben
Az ifjú Sebastian Vettel és példaképe Michael Schumacher 1999-ben

A Formula–1-ben

Debütálás BMW Saubernél – 2006

A 2006-os török nagydíjon, a BMW Sauber tesztpilótájaként debütált a Formula–1-ben. Az edzés legjobb idejét is ő tudhatta magáénak, méghozzá úgy, hogy ő volt a legfiatalabb pilóta, aki eddig Formula–1-es hétvégeken részt vett. A soron következő, olasz nagydíj tesztnapján szintén az első helyen végzett. A szezon hátralévő futamai előtt megrendezett szabadedzéseken is a BMW tesztpilótájaként róhatta a köröket.

Vettel a BMW Sauber csapat tesztpilótájaként, Nick Heidfeld és Robert Kubica társaságában
Vettel a BMW Sauber csapat tesztpilótájaként, Nick Heidfeld és Robert Kubica társaságában

Versenyzés a Toro Rossoval – 2007

Kubicának a kanadai nagydíjon történt súlyos balesete miatt, a BMW Sauber vezetősége a fiatal német pilóta mellett tette le voksát, hogy helyettesítse Kubicát, mivel őt nem engedték részt venni az egy héttel később rendezett amerikai nagydíjon. A versenyt a hetedik helyről kezdhette meg, és rögtön felállított egy F1-es rekordot első versenyén. Mivel 8.-ként ért célba 19 évesen, ő lett a BMW legfiatalabb pontszerzője. Sebastian Vettel 2007. július 31-én leszerződött a Toro Rosso csapathoz, s az eltanácsolt Scott Speed helyett indulhatott a magyar nagydíjon, ahol 16. pozícióban végzett. A verseny után csapata bejelentette, hogy a következő szezont is a Toro Rossónál fogja tölteni.

Debütálás a 2007-es Amerikai nagydíjon
Debütálás a 2007-es Amerikai nagydíjon

Első futamgyőzelme a Toro Rossóval – 2008

Az olasz nagydíj időmérő edzésén hatalmas eső fogadta a mezőnyt, ahol Vettel megszerezte élete első Formula–1-es pole pozícióját. Ezzel ő lett a sportág történetének legfiatalabb pole pozíciót elérő versenyzője. A futamon a mezőny a biztonsági autó mögül rajtolt el, és a biztonsági autó a második kör végéig kinn is maradt. Amikor végre elindultak, Vettel megtartotta első helyét, és Kovalainennel szemben növelni is tudta előnyét. A versenyt végül végig vezetve, több mint 10 másodperces előnnyel nyerte, ezzel a Formula–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, 21 évesen. 2008. július 17-én bejelentették a német nagydíjon, hogy Vettel 2009-ben a Red Bull Racinggel versenyez majd.

Az első, történelmi győzelem a Toro Rosso színeiben
Az első, történelmi győzelem a Toro Rosso színeiben

Red Bull Racing – 2009

Vettel 2009-re a Red Bull Racing-hez igazolt, ahol a pályafutását befejező David Coulthard helyét töltötte be, csapattársa pedig Mark Webber lett. Az RB5 kódnevet viselő autó meglehetősen jól sikerült, de ennek ellenére Sebastiannak az első két versenyt nem sikerült befejeznie. Az ausztrál nagydíjon az utolsó körökben összeütközött Robert Kubicával, majd a falnak csapta autóját, ettől kiszakadt a bal első kerék. Ekkor pályára küldték a biztonsági autót. Sebastian úgy gondolta, hogy így talán teljesíteni tudja a hátra lévő néhány kört, azonban mivel 3 keréken igen lassú volt, ezért inkább feladta a futamot.

Sebastian Vettel és Mark Webber a csapat sikereinek kezdetén
Sebastian Vettel és Mark Webber a csapat sikereinek kezdetén

A Kubicával való ütközése miatt pedig a következő versenyre 10 helyes rajtbüntetéssel sújtották. A rajtbüntetés miatt nem túl nagy reményekkel utazott a maláj nagydíjra. A futam közben leszakadt az ég, így Sebastian esélyei a pontszerzésre megnőttek. Az eső egyre jobban esett, autóján pedig intermediate gumik voltak. Az egyik kanyarban annyi víz gyűlt össze, amennyit a kopott gumik már nem bírtak kiszorítani, így autója felúszott, és megpördült, majd a lefulladást gátló automatika nem lépett működésbe, és autója lefulladt.
A kínai nagydíjon eső fogadta a mezőnyt. Itt Vettel végig magabiztosan vezette a versenyt, és rajt cél győzelmet aratott. Ezzel megszerezte csapata első győzelmét, ami ráadásul egyből kettős győzelem lett, ugyanis csapattársa, Mark Webber a második helyen ért célba.

Az első győzelem új csapata színeiben a kínai esőben
Az első győzelem új csapata színeiben a kínai esőben

A monacói nagydíjra nem utaztak nagy reményekkel, a csapatfőnök, Christian Horner szerint sem feküdt a pálya az RB5-ös konstrukciónak, és ezen az sem segít, hogy a gyárból megkapták a dupla diffúzort. Sebastian a lágyabb keverékű gumikkal rajtolt, amik azonban nem bírták sokáig, és ketten is megelőzték. A boxkiállása után néhány körrel elfékezte magát a Sainte Devote kanyarban, és falnak csapta a versenygépét.

Csatában a Brawn GP-vel ( Rubens Barichello)
Csatában a Brawn GP-vel ( Rubens Barichello)

Május 31-én Sebastian Olaszországban egy díjátadó ünnepség keretein belül átvehette a Lorenzo Bandini trófeát, amit még a 2008-as olasz nagydíj-on nyújtott teljesítményéért kapott.
A brit nagydíjtól kezdve megváltoztak az erőviszonyok a Red Bull és Brawn GP között, Vettelé lett a pole Barrichello és Webber előtt. A rajt után vezetését megtartva gyorsan növelte előnyét, míg csapattársa a Brawnt megelőzve a második helyre jött fel, így a Red Bull második kettős győzelmét aratta. A pontversenyt vezető Button csak a 6. lett és az elkövetkező versenyeken is csak a pontszerző helyek végén ért célba.

Az első világbajnoki cím – 2010

A monacói nagydíjon a csapattársa a pole-pozíciót szerezte meg az időmérőn míg Vettel csak a harmadikat. A rajtnál Vettel megelőzte a 2. pozícióból induló Robert Kubicát. Végül a futamot a második helyen zárta Webber mögött. Ekkor Vettel és Webber 78-78 ponttal vezette a világbajnokságot, de Webberé volt az előkelőbb pozíció több futamgyőzelme lévén.

Vettel és az RB5 2010-ben
Vettel és az RB5 2010-ben

Ezután jött a Red Bull számára drámai török nagydíj. Webber ismét a pole pozícióból indulhatott, míg Vettel a 3. helyről. A rajtnál Vettel megelőzte Lewis Hamiltont, de a brit később visszaelőzte. A boxkiállásnál Vettel végül megelőzte Hamiltont. A versenyt ekkor a két Red Bull vezette Webberrel az élen. Vettel egyre közelebb került csapattársához, míg 40. körben megpróbálta megelőzni. Még nem sikerült teljesen körbeautóznia, amikor Vettel elkezdett az ideális ívre húzódni így összeütköztek. Vettel kiesett, Webber továbbhaladt és harmadik lett.

Vettel és Webber ütközése a Török nagydíjon

Vettel és Webber ütközése a Török nagydíjonA brazil nagydíj időmérése esős körülmények között zajlott, nagy meglepetésre a Q3-ban a felszáradó pályán Nico Hülkenberg szerezte meg a pole-pozíciót Vettel és Webber előtt. A verseny már száraz pályán zajlott, Vettel simán lerajtolta Hülkenberget, majd végig vezetve megnyerte a futamot Webber és Alonso előtt. Alonso ekkor még mindig vezette világbajnokságot 8 ponttal második Webber, és 15 ponttal a harmadik Vettel előtt.

Az évadzáró abu-dzabi nagydíjon megszerezte a pole pozíciót Hamilton és Fernando Alonso előtt, míg csapattársa csak az ötödik lett. Vettel a rajtnál megtartotta az első helyét, míg Button lerajtolta Alonsót. Mikor elkezdtek kopni a gumik, Webbert behívták a boxba, majd Alonso is így tett, attól félve hogy Webber megelőzni. Vettelék kiautóztak annyi előnyt, hogy visszajöjjenek Petrovék elé a kerékcsere után, azonban Robert Kubicának is sikerült Alonso elé visszajönnie. A spanyol nem tudott feljönni a negyedik helyre, ahogy Webber sem tudott előrelépni, így a futamgyőztes Vettel 4 pont előnnyel megnyerte a világbajnokságot Alonso és 14 ponttal Webber előtt.

Az első világbajnoki cím 2010-ben
Az első világbajnoki cím 2010-ben

A második világbajnoki cím – 2011

Vettel 2011-ben is a Red Bullal folytatta pályafutását. Az idényben 15-ször szerezte meg a pole-pozíciót.
A bahreini nagydíjat politikai okok miatt elhalasztották, így az évadnyitó futam az ausztrál nagydíj lett. Vettel az időmérőn a körrekordot futva, 8 tized másodpercet verve a második Hamiltonra megszerezte a pole-pozíciót. Végül végig vezetve megnyerte a futamot is több mint 20 másodperccel Hamilton előtt.

Sebastian Vettel és a 2011-es RB7-es versenygép
Sebastian Vettel és a 2011-es RB7-es versenygép

A kínai nagydíjon ismét hatalmas előnnyel megszerezte a pole-pozíciót. A futamon elrontotta a rajtot és visszaesett a harmadik helyre. Ekkor a két McLaren vezette a versenyt, Sebastian a harmadik volt. Vettel az első boxkiállás után átugrotta a két McLarent, de Rosberg aki két körrel korábban kiállt a boxba az élre állt. Ezért a kétkiállásos taktika mellett döntött és bár az élre állt, Hamilton 4 körrel a verseny vége előtt megelőzte és megnyerte a versenyt, Vettel második lett.

A török nagydíjon negyedszerre is megszerezte a pole-pozíciót. A futamot Vettel ismét megnyerte. Először született az évben Red Bull kettős győzelem (Webber lett a második és Alonso a harmadik).

Kettős Red Bull győzelem Törökországban
Kettős Red Bull győzelem Törökországban

A monacói nagydíjon ismét megszerezte a pole-pozíciót, a rajt után vezető pozícióba került viszont mivel elrontotta a boxkiállást, ezért visszaesett a második helyre. Az utolsó körökre nagyon elhasználódtak a gumijai, azonban a 68. körben tömegbaleset történt. A pályára érkező mentő miatt a 72. körben piros zászlóval megállították a versenyt, ami viszont azt jelentette, hogy Vettel időveszteség nélkül gumit cserélhet. Vettel a hátralévő hat kört már végig vezette az új gumiknak köszönhetően és megnyerte a versenyt.

Ezután következett a kanadai nagydíj. Vettel az időmérőn ismét magáénak tudhatta a pole-pozíciót. A verseny csak a biztonsági autó mögül rajtolhatott el az ekkor szemerkélő esőben. A 20. körben sokkal hevesebben kezdett el szakadni az eső mint eddig, olyannyira fokozódott, hogy már a 25. körben az egyre hevesebben szakadó eső és a korlátozott látási viszonyok miatt, piros zászlóval megállították a futamot, amit csak 2 óra múlva indítottak újra. Heidfeld balesete miatt ismét be kellett küldeni a biztonsági autót így Button és Webber felzárkózott Vettelre és a mögötte haladó Schumacherre. Miközben Webberék megelőzték Schumachert Button feljött a második helyre és elindult Vettel után, akit az utolsó körben utol is ért. Vettel a 7-es kanyarban megcsúszott és Button elment mellette, így második lett a német.

Vettel és Button küzdelme - Kanada
Vettel és Button küzdelme – Kanada

Ezután jött az európai nagydíj, ahonnan ismételten pole-pozícióból indult és szerencsére meg tudta tartani előnyét, ezzel győzelmet aratva megnyerte a versenyt Alonso és Webber előtt.
Vettel hazai futamán, a német nagydíj kvalifikációján csak a harmadik lett az első Webber lett. Nem sokkal a rajt után megpördült és visszaesett az ötödik helyre. Ebben a pozícióban maradt az utolsó körig amikor a boxkiállásánál megelőzte Massát és feljött a negyedik helyre. Ez volt az eddigi legrosszabb helyezése ebben az évben.

Majd jött a magyar nagydíj, ahol ismét övé lett a pole. A futam ismét esős körülmények között zajlott. Vettel visszaesett a harmadik helyre, de a második Hamiltont megbüntették veszélyes manőver miatt, így a német a második helyen ért célba.

Rekordot jelentő pole pozíció Abu Dhabiban
Rekordot jelentő pole pozíció Abu Dhabiban

Az abu-dzabi nagydíjon nehezen de megszerezte a pole-pozíciót és ezzel beállította Nigel Mansell 1992-es rekordját (14 pole-pozíció egy adott szezonban). A futamon azonban jött az ami még nem volt ebben a szezonban. Vettel simán eljött a rajtnál azonban az első kanyarban túlságosan ráment a rázókőre és defektet kapott. Vissza tudott jönni a boxba, de ott kiderült, hogy megsérült a hátsó futómű így feladni kényszerült a versenyt.

Aztán jött az évadzáró brazil nagydíj. Vettel ismét megszerezte a pole-pozíciót ezzel megdöntötte az egyik legkomolyabb rekordot a Forma-1-ben. A futamon a rajtnál megtartotta a vezető pozíciót de a futom egy állítólagos váltóhiba miatt kénytelen volt átadni az első helyet csapattársának és így ő csak 2. lett.

A harmadik világbajnoki cím – 2012

Sebastian Vettel 2012-ben a Red Bullnál folytatta pályafutását. Az évad előtt komoly változtatások történtek a szabályokban, ami felborította az erősorrendet. Az évadnyitó ausztrál nagydíjon az időmérőn csak a 6. helyet sikerült megszereznie. Amely rosszabb volt, mint az előző évi bármely rajthelye. A futamon azonban jobban szerepelt. Vettel kis híján megnyerte a versenyt azonban Jenson Button diadalmaskodott. Következett a maláj nagydíj. A kvalifikáción a 6. helyet szerezte meg. Az esőtől kaotikus futamon a 4. helyre jött előre azonban az utolsó előtti körben egy lekörözés közben Narain Karthikeyan kiütötte. A futamot Alonso nyerte. Vettel a futam után a középső ujja mutogatásáért figyelmeztetést kapott.

Dobogó a Koreai nagydíjon
Dobogó a Koreai nagydíjon

A futamon óriási előnyt épített ki, azonban egy baleset után beküldték a biztonsági autót így minden előnyét elvesztette. Két körrel az újrarajtolás után a generátor hibája miatt kiesett a versenyből. Alonso azonban győzött, míg Vettel és Hamilton is kiesett. Alonso óriási, 20 pontos előnyre tett szert a bajnokságban, amivel hatalmas lehetőséghez jutott. Az olasz nagydíjon ismét a generátor hibája miatt kiesett, míg Alonso 3. lett. Azonban jött a fordulat a soron következő négy nagydíjat az indiai nagydíjjal bezárólag megnyerte.

Az évadzáró brazil nagydíjon a 4. helyről indulhatott. A rajtnál az utolsó helyre esett vissza, ekkor úgy tűnt minden esélye elszállt. Azonban a 6. helyre zárkózott fel, Alonso pedig a 2. lett. Összesen 281 pontot szerzett, míg Alonso 278-at. Ezzel minimális előnnyel, de mindössze 25 évesen háromszoros bajnok lett.

Michael Schumacher gratulál Vettel harmadik világbajnoki címéhez
Michael Schumacher gratulál Vettel harmadik világbajnoki címéhez

A negyedik világbajnoki cím – 2013

2013-ban Vettel a negyedik évét kezdte meg a Red Bullal. A szabályokban jelentős változások nem történtek, tehát Vettel tartani tudta az előző év végi jó formáját. Az ausztrál nagydíj kvalifikációján viszonylag jelentős előnnyel megszerezte a pole pozíciót. Másnap a futamon a rajtnál jól tudott eljönni, de a nagy gumikopás és a boksztaktika miatt csak a 3. helyen végzett. A futamot Kimi Räikkönen nyerte. Egy hét múlva a maláj nagydíjon az időmérő edzést a változékony körülmények között hatalmas fölénnyel nyerte a két Ferrari előtt.

Pole pozícióban a Maláj nagydíjon a két Ferrari előtt
Pole pozícióban a Maláj nagydíjon a két Ferrari előtt

A futam szintén esős körülmények között kezdődött. Riválisa, Alonso a második kanyarban nekicsúszott Vettelnek. Vettel autója sérülés nélkül megúszta, azonban Alonso egy körrel később kicsúszott, és kiesett a versenyből. Webber vezetett, Vettel volt a második, mögöttük a két Mercedes haladt Hamilton, Rosberg sorrendben. Vettel a 42. körben kiállt a második helyről kereket cserélni. A következő körben az élről Webber is kiállt, akit addigra Vettel majdnem megelőzött a gyors kivezetőköre miatt. Vettel szorosan követte csapattársát, majd két körrel később, a csapatutasítást megtagadva, a 46. körben a bokszutca fala és Webber autója közti szűk résben próbálta megelőzni sikertelenül, majd kanyarokon keresztül autó-autó elleni kemény csatában előzte meg csapattársát saját maga és Webber célba érését kockáztatva.

Kínos dobogó a Maláj nagydíjon - multi 21
Kínos dobogó a Maláj nagydíjon – multi 21

Vettel végül megnyerte a versenyt és átvette a vezetést a bajnokságban Räikkönen előtt. Kanadában az időmérőn esős körülmények között szerezte meg a pole-t. A futamot viszont simán nyerte Alonso és Hamilton előtt. Magyarországon Hamilton az utolsó pillanatokban megszerezte az első rajtkockát így csak a második helyről indult. A versenyen Hamilton és Räikkönen mögött a harmadik helyen ért célba. Az olasz nagydíjon egész hétvégén jól szerepelt, majd az időmérőn megszerezte az első rajtkockát. A versenyen magabiztosan vezetve nyert, habár az utolsó 15 körben váltóproblémái voltak. 53 pontra növelte előnyét az összetettben. A szingapúri nagydíjon egész hétvégén dominált, végül Grand Slamel távozott ezzel tovább növelve előnyét a bajnokságon.

Győzelem Szingapúr utcáin
Győzelem Szingapúr utcáin

A koreai nagydíjon a pole-pozícióból rajtolt, habár közel volt a követőboly, simának nevezhető győzelmet aratott, a két biztonsági autó sem tudta kizökkenteni. Újabb Grand Slamet szerzett, és 77 pontra növelte az előnyét az összetettben. Az indiai nagydíjon elsőként ért célba, ezzel megszerezve negyedik világbajnoki címét. Győzelmével csapata is elnyerte a konstruktőri világbajnoki címet, szintén zsinórban negyedszer.

Vettel 2013-ban egyéni és konstruktőri címet is ünnepelhetett a csapattal
Vettel 2013-ban egyéni és konstruktőri címet is ünnepelhetett a csapattal

2014-es évben csapattársa az olasz Daniel Ricciardo lett, ebben az évben a Red Bull jelentősen visszaesett a szabály és motorváltoztatások miatt, melynek köszönhetően Vettel az 5. helyen végzett a bajnokságban. 2015-től a Ferrarinál versenyez Kimi Raikkönen csapattársaként, első évében csak egyszer sikerült megszereznie a pole-t de az év végére 3. helyet foglalhatta el a világbajnokságon. 2016-ban a világbajnokság 4. helyet sikerült megszereznie, abu-dzabiban a leggyorsabb kört futotta.

A 2015-ös szezontól kezdve az olasz istállót erősíti
A 2015-ös szezontól kezdve az olasz istállót erősíti

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Albon: „Én voltam VERSTAPPEN eddigi legnagyobb kihívója”

Alexander Albonnak idén sem jutott túl erős technika, de amit kihozott a Williamsből, az igazán [...]

Érdekel
GIGA szerződés előtt Leclerc, BÉRFESZÜLTSÉG készülődik a Ferrarinál?

Hatalmas fizetéssel, további öt esztendőre láncolná magához a rettentően tehetséges, világbajnok alkat Charles Leclercet a [...]

Érdekel
ÍME, a tíz LEGJOBBAN FIEZETETT F1-es pilóta

A Forbes magazin idén is leközölte a TOP10 legjobban kereső Formula-1-es pilóta nevét. A legjobb [...]

Érdekel
Kubica: „ALONSO A TOP, jobb, mint Verstappen és Hamilton!!

A sokkal többre hivatott lengyel ex F1-es szerint Fernando Alonso nem csupán fajsúlyos technikában „enné [...]

Érdekel
F1 VEZÉR: Jövőre szorosabb lesz…

Idén kis túlzással már a bajnokság negyedénél lefutott volt a vb-cím sorsa, ergo nem sokat [...]

Érdekel
HAMILTON: „Nem hallgattak rám, EZÉRT tartunk itt”

Vagy Lewis Hamilton kezdett rá ismételten az ismert „megint nem hallgattak rám” nótára, vagy a [...]

1 Comment

Érdekel